Verkeer

Verkeerstelling Amsterdam

Het verzamelen van nauwkeurige gegevens over verkeersstromen speelt een cruciale rol bij het plannen en optimaliseren van stedelijke infrastructuur. Een recent verkeerstellingonderzoek op een toegangsweg in Amsterdam dient om het gebruik van de weg in kaart te brengen. Hierbij werd onderscheid gemaakt in voertuigklassen, worden tweewielers onderscheiden en wordt de snelheid in klassen bijgehouden.

Onderzoeksmethode

Het onderzoek vond plaats in het voorjaar van 2023. De metingen zijn verricht met behulp van telslangen. Telslangen zijn erg accuraat middel voor dit onderzoek, ze zijn anoniem en vallen voor de weggebruiker amper op.

Voor fietsen is enkel de richting bijgehouden, voor gemotoriseerd verkeer is onderscheid gemaakt in de volgende snelheidsklassen: Voor zowel fietsen als gemotoriseerd verkeer geldt dat er in een uur-interval is geteld.

Bevindingen

In de resultaten kwam naar voren dat er bij telpunt zuid het aantal registraties gedurende de dag steeds oplopen, zonder duidelijke ochtendspits. De avond laat wel een afgetekende avondspits zien, met als absolute piek dinsdagmiddag rond 16:00. Bij telpunt noord is er een wel sprake van een piek in de ochtend. Door dit onderzoek krijgt de opdrachtgever goed inzicht in het gebruikspatroon van de weg. Aan de hand van de uitkomsten kunnen maatregelen worden genomen om de verkeersdoorstroming te verbeteren en de verkeersveiligheid te verhogen, terwijl tegelijkertijd de behoeften van fietsers worden aangepakt.

Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem contact met ons op!